Sortowanie
Źródło opisu
IBUK Libra
(20)
Katalog
(14)
Forma i typ
E-booki
(20)
Artykuły
(7)
Książki
(7)
Publikacje naukowe
(4)
Dostępność
tylko na miejscu
(4)
nieokreślona
(2)
Placówka
Czytelnia dla Dorosłych
(5)
Czytelnia Działu Pedagogicznego
(1)
Autor
Bełz Grzegorz
(4)
Praca zbiorowa
(4)
Głuszek Ewa
(2)
Przybyliński Sławomir (1977- )
(2)
Andrzejewski Adam (pedagog)
(1)
Golanowska Justyna
(1)
Góra Anna
(1)
Jankowska Magdalena (pedagog)
(1)
Jarzębińska Aneta
(1)
Jopkiewicz Andrzej
(1)
Kacała Joanna
(1)
Leszczyński Paweł A. (1975- )
(1)
Leśniewska Zofia
(1)
Mytko Marta
(1)
Palak Zofia (1951- )
(1)
Partyka Mirosława
(1)
Pastuchowa Magdalena
(1)
Przyklenk Joanna
(1)
Siuciak Mirosława
(1)
Szpunar Aleksandra
(1)
Wojtas-Rduch Anna
(1)
Wąsińska Kinga
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(23)
2000 - 2009
(8)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(34)
Język
polski
(33)
angielski
(1)
Temat
Forum internetowe
(2)
Niedostosowanie społeczne
(2)
Pedagogika resocjalizacyjna
(2)
Bibliotekarstwo
(1)
Blogi
(1)
Dziecko z niepełnosprawnością
(1)
Dziecko zdolne
(1)
Energetyka
(1)
Internet
(1)
Mleczarstwo
(1)
Młodzież
(1)
Nieletni przestępcy
(1)
Ogólnopolskie Forum Towarzystw Budownictwa Społecznego
(1)
Religia
(1)
Samorząd miejski
(1)
Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich
(1)
Substancje psychoaktywne
(1)
Towarzystwa budownictwa społecznego
(1)
Unia Europejska
(1)
Więźniowie
(1)
Wsparcie społeczne
(1)
Wspólna Polityka Rolna UE
(1)
Współpraca transgraniczna
(1)
Zaburzenia odżywiania
(1)
Zdolności
(1)
Śmierć
(1)
Żałoba
(1)
Temat: dzieło
Lament świętokrzyski
(1)
Temat: czas
2001-
(3)
1901-2000
(2)
1989-2000
(2)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Polska
(3)
Gorzów Wielkopolski (woj. lubuskie)
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(8)
Artykuł problemowy
(4)
Artykuł z czasopisma naukowego
(2)
Artykuł z pracy zbiorowej
(2)
Materiały konferencyjne
(2)
Artykuł z czasopisma historycznego
(1)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(1)
Recenzja literacka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Historia
(1)
Psychologia
(1)
34 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku
Forma i typ
Oddajemy w Państwa ręce kolejny numer czasopisma „Man-agement Forum”. Proponujemy – zgodnie z przyjętą koncepcją – zróżnicowaną tematykę, tak aby stworzyć forum wymiany poglądów na temat różnych koncepcji i aspektów zarządzania W pierwszym artykule zapoznacie się Państwo z japońskim systemem zarządzania przedsiębiorstwami i łańcuchami do¬staw w warunkach spowolnienia gospodarczego oraz innych okolicznościach drastycznie zmieniających warunki ich funkcjonowania. Rozważania przedstawione w publikacji podzielone zostały na dwie zasadnicze części. W pierwszej przedstawiono makroekonomiczne i społeczne uwarunkowania, które w istotnym stopniu wpływają na zmiany w japońskim systemie zarządzania po 1989 roku, czyli od zakończenia okresu spektakularnego wzrostu, tzw. ekonomii bańki mydlanej (bubble economy). W drugiej części z kolei scharakteryzowano najistotniejsze zmiany w japońskim systemie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zmian w zarządzaniu zasobami ludzkimi i ryzykiem w łańcuchach dostaw. Kolejne opracowanie poświęcone jest funkcjonowaniu struktur piramidowych stosowanych przez spółki giełdowe kontrolowane lub cechujące się znacznym udziałem rodziny, bądź w szczególnym przypadku założyciela, we własności. Struktury piramidowe wykorzystywane są w tego typu spółkach w celu zwiększenia kontroli przy jednoczesnym obniżeniu zaangażowania kapitałowego. Przedmiotem zainteresowania prowadzonej dyskusji są zatem spółki obecne na rynku kapitałowym, których akcje pozostają w obrocie giełdowym. Artykuł ma charakter teoretyczny i oparty jest na przeglądzie literatury światowej. Ważnym tematem z punktu widzenia gospodarki jest problem identyfikacji sposobu budowania potencjału innowacyjnego systemu zarządzania przez spojrzenie na elementy systemu w powiązaniu z cechami relacji sieci organizacyjnych. Przed-stawiony artykuł wskazuje na fazy i czynniki innowacji w tworzeniu potencjału innowacyjnego organizacji. Bierze pod uwagę wiedzę jawną i ukrytą oraz uwarunkowania ich wymiany pomiędzy pracownikami w zakresie wzajemnego rozumienia się, angażowania i zaufania. Innym spojrzeniem na problem innowacji jest identyfikacja i analiza modeli zarządzania innowacjami. W artykule wykorzystano krytyczną analizę piśmiennictwa dotyczącą biznesowych modeli innowacji (business model innovation, innovation governance models) i ich klasyfikacji, zawierającą syntezę ba¬dań nad tymi modelami pochodzących z ostatnich kilku lat. Ciekawe ujęcie dążenia do doskonałości organizacyjnej zaprezentowano w artykule opisującym model doskonałości EFQM i systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001. Pytanie kluczowe, jakie jest postawione, to określenie, czy porównanie tych dwóch narzędzi jest zasadne i na jakie elementy należy zwrócić uwagę, prowadząc takie analizy. Na koniec przedstawiono wyniki badań dotyczące realizacji celów projektów i organizacji przez kierowników projektu. Holistyczne spojrzenie na organizację pozwala na podnoszenie sprawności i skuteczności działań. Nie skupiamy się wtedy na maksymalizowaniu korzyści płynących z pojedynczych projektów, ale najważniejszy jest dla nas jak najlepszy wynik portfela projektów, a w konsekwencji całej organizacji. Mamy nadzieję, że przedstawiona tematyka okaże się dla Państwa interesującą i wartościową lekturą.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
The presented papers form an important starting point for academic discussions and show us the diverse spectrum of in¬teresting issues perceived from the perspective of organizational behaviours and organizational culture, enriched with examples of the interpretational possibilities offered by the psychoanalytic understanding of social phenomena. What merits special attention is the fact that half of the articles contri-buted to the collection present a systemic-psychodynamic approach, still relatively little known in Polish management. This approach is based on psychoanalytic theories and the concepts developed therein. The exceptional nature of this collection consists in showing the diversity of perspectives regarding both the understanding and the empirical examination of the phenomena and proces¬ses which we observe in organizations. It contains six articles that describe from the cognitive-behavioural perspective phenomena as complex as whistleblowing (I. Świątek-Barylska, M. Opara: Perception of whistleblowing by professionals-to-be. Results of the research) and organizational creativity and ambi-dexterity in Polish enterprises (K. Bratnicka: Creativity and performance. Testing ambidextrous hypotheses in Polish SME’s context). These two articles are based on extensive empirical studies and can form a very good groundwork for further rese-arch, and they have a great practical importance for managers, too. The two subsequent papers present the issue of organizational culture described from the behavioural standpoint (J. van Cle¬eff, and P. van Nispen: Organisations, Projects and Culture) and from the systemic-psychodynamic perspective (L.F. Stapley: Exploring the Meaning of Work in the Context of Organizational Culture). Although it might seem that everything has already been said about organizational culture, it is worthwhile to consider the thought expressed by L.F. Stapley that we focus on the identification of symptoms of culture rather than understanding what it really is. Then, the last two papers reveal the world of organizations through reference to strictly psychoanalytic constructs, such as death drive, mourning and melancholia (S. Kahn: Eros &Thana¬tos: A Psychoanalytic Examination of Death in the Context of Working Life) and the concepts of organization-in-the-mind, narcissism, unconscious, introjective identification (X. Eloqu¬in: The Tyrant-in-the-mind: Influences on Worker behaviour in a Post-totalitarian Organisation). These papers, based on psychoanalytic theories, reflect upon and illuminate some of the new contours and shapes, perhaps previously not fully seen or appreciated from others perspectives. It is my hope that this collection of six papers will form a framework for noticing, exploring, and reflecting upon the forces and processes that exist beneath the surface of our interac¬tions with other people and our changing world. I believe that the submitted publications constitute interesting reading on modern management from the perspective of psychoanalytic and “classic” approaches to management. I hope they will become the source of many inspiring discussions and academic polemics. Adela Barabasz
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Oddajemy w Państwa ręce kolejny numer czasopisma „Man-agement Forum”. Jak zawsze proponowana problematyka jest zróżnicowana – podejmuje zagadnienia dotyczące zarządzania w ujęciu teoretycznym, a także przedstawia wyniki badań empirycznych. Innowacyjność przedsiębiorstw w dzisiejszym świecie ma kluczowe znaczenie dla rozwoju ich samych, ale także gospodarki. W pierwszym artykule zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych w przedsiębiorstwach high-tech, które po¬kazały, że im bardziej zróżnicowany podmiotowo jest ich potencjał relacyjny oraz im bardziej korzystne są poszczególne relacje, tym silniej firmy współpracują z podmiotami zewnętrznymi w zakresie tworzenia nowych technologii oraz tym większa jest ich zdolność do tworzenia, wdrażania i komercjalizacji innowacji. Tematem kolejnego opracowania jest zmienność modelu biznesowego. Przedstawiono w nim propozycję – będącą efektem badań empirycznych – czynników ilościowych i jakościowych umożliwiających określenie zmienności modelu. Zaprezentowana w artykule koncepcja powinna ułatwić planowanie i wdrażanie zmian w modelu biznesowym innowacyjności.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Doskonalenie zarządzania projektami, metodyka myślenia sieciowego, czynniki sukcesu w zarządzaniu inicjatywą klastrową oraz uwarunkowania i wdrożenie innowacyjności w organizacji są tematem kolejnego numeru czasopisma „Management Forum”. Proponowane artykuły prezentują nie tylko aspekty teoretyczne i rozważania modelowe, ale również badania empiryczne – ilościowe i jakościowe. W niniejszym numerze omówiono m.in. koncepcję wykorzystania metody oceny stopnia dojrzałości w zarządzaniu projektami w celu ich doskonalenia w takich obszarach, jak metody i narzędzia, zasoby ludzkie, środowisko projektowe oraz obszar zarządzania wiedzą w projekcie. Badania zostały przeprowadzone w 256 przedsiębiorstwach krajowych i zagranicznych. Celem kolejnego opracowania jest ukazanie możliwości modelowania sytuacji problemowej za pomocą metodyki myślenia sieciowego. Przedstawiona metoda, na podstawie przykładów, umożliwia zrozumienie, jak funkcjonują systemy kompleksowe. Pokazano także korzyści wynikające z modelowania sieciowego dla pobudzania innowacyjności.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Działalność biznesowa przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych wymaga nawiązywania i utrzymywania relacji. W efekcie współpracy i rosnącej współzależności tworzą się powiązania sieciowe, które ułatwiają dostęp i rozwój zdywersyfikowanych zasobów. Wraz z rozwojem współpracy tworzą się i umacniają relacje, co w efekcie prowadzi do zmiany poziomu zaufania, który w znaczącym stopniu determinuje charakter współpracy podmiotów i przyczynia się do transformacji tych powiązań. Celem artykułu jest analiza transformacji relacji, która nastąpiła w efekcie rozwoju zaufania między kooperującymi podmiotami działającymi w powiązaniu sieciowym na rynku zagranicznym. Do analizy wykorzystano studium przypadku firmy Euroflorist na rynku włoskim. Wyniki z przeprowadzonej analizy przyczyniły się do stworzenia modelu wpływu zaufania na relacje i współpracę między kooperantami w powiązaniu sieciowym na rynku zagranicznym. Ponadto potwierdziły pozytywny wpływ zaufania na rozwój relacji w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstwa.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Artykuł jest poświęcony analizie relacji pomiędzy zarządzaniem projektami a zarządzaniem zmianą w ujęciu wybranych metodyk zarządzania projektami. Zagadnienie kontroli zmian zostanie przedstawione na przykładzie klasycznego (PMBoK) i zwinnego (Scrum) podejścia do realizacji przedsięwzięć. Autor omawia zależności pomiędzy projektami a zmianą według rozszerzonego modelu Kurta Lewina, podobieństwa i różnice w podejściu do kontroli i wdrażania zmian oraz rolę kontroli w sukcesie realizacji przedsięwzięć, definiowaną powyższymi podejściami.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Celem niniejszego artykułu jest wskazanie zależności zachodzących między ukształtowaniem systemu zasobów ludzkich w polskich przedsiębiorstwach a korzystnością ukształtowania relacji kooperacyjnych tych przedsiębiorstw z poszczególnymi rodzajami kooperantów. W części teoretycznej pracy ukazano rolę, jaką pełnią relacje kooperacyjne w gospodarce. Następnie zaprezentowano przegląd koncepcji zasobów ludzkich w kontekście relacji międzyorganizacyjnych oraz wyniki własnych badań empirycznych dotyczących wpływu ich ukształtowania na współpracę w warunkach sieci relacji. Rezultaty przeprowadzonej analizy wskazują, że ukształtowanie systemu zasobów ludzkich wpływa jedynie na relacje kooperacyjne z odbiorcami i konkurentami.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Konkurencyjność otoczenia wymusza na współczesnych organizacjach innowacje, które stają się dla nich sine qua non poprawy bądź utrzymania pozycji rynkowej. Dlatego celem pracy stała się empiryczna weryfikacja modelu uwzględniającego istnienie statystycznie istotnej zależności pomiędzy pracą zespołową i grupowym rozwiązywaniem problemów a zespołowymi innowacjami, mediowanymi poprzez transmisję i absorpcję wiedzy. Model weryfikowano poprzez badania kwestionariuszowe. W celu empirycznej weryfikacji sformułowanych hipotez wykonano analizy statystyczne, wykorzystując pakiet IBM SPSS Statistics w wersji 20. Empiryczna weryfikacja modelu badawczego ujawniła, że transmisja wiedzy jest silniejszym mediatorem w porównaniu z absorpcją wiedzy. Organizacje powinny więc kłaść większy nacisk na aspekty komunikacji i pracy w grupach roboczych. Ponadto praca zespołowa i grupowe rozwiązywanie problemów są istotnie powiązane z wypracowaniem zespołowych innowacji, wzmacniając potencjał rozwojowy organizacji. Słowa kluczowe: praca zespołowa, innowacje zespołowe, dzielenie się wiedzą, mediacyjny efekt transmisji i absorpcji wiedzy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Artykuł dotyczy transformacji strategii zarządzania innowacjami w dużych przedsiębiorstwach – stopniowym wdrażaniu opisanego przez Henry’ego Chesbrougha mechanizmu otwartych innowacji, polegającego na ich swobodnym transferze pomiędzy organizacją a jej otoczeniem. Jedną z konsekwencji przyjęcia omawianego paradygmatu jest kooperacja start-upów, które potrafią generować nowatorskie rozwiązania biznesowe, z dużymi przedsiębiorstwami, posiadającymi zasoby do wprowadzania innowacyjnych produktów na rynek. Celem artykułu jest prezentacja mechanizmów takiej współpracy oraz przedstawienie czynników determinujących ją w warunkach polskich. Przeprowadzone badania metodą studium przypadku skłaniają do stwierdzenia, iż opisywany mechanizm zaczyna być wykorzystywany w Polsce, choć jego skala wciąż jest niewielka. Rolę pozytywnego moderatora w tym aspekcie zdają się pełnić instytucje publiczne oraz firmy z kapitałem zagranicznym.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
We współczesnej gospodarce obserwuje się coraz większą presję na zmiany, wynikającą z dynamicznie ewoluujących trendów i preferencji konsumentów. Przedsiębiorstwa dostrzegają, że koniecznym warunkiem rozwoju staje się wprowadzanie innowacji. W odpowiedzi na zmieniającą się sytuację poszukują nowych źródeł pozyskiwania innowacji, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji. Intraprzedsiębiorczość odnosi się do procesu, który zachodzi wewnątrz istniejącej firmy, niezależnie od jej wielkości, i prowadzi nie tylko do nowych przedsięwzięć biznesowych, ale także do innych innowacyjnych rozwiązań. Głównym celem artykułu jest ocena realizowanych przez przedsiębiorstwa działań wspierających intraprzedsiębiorczość jako źródło innowacyjnych pomysłów. W pierwszej części przeprowadzono kwerendę literatury przedmiotu, pozostającą w bezpośredniej relacji z podjętym tematem. Następnie zrealizowano cel główny na podstawie badania przeprowadzonego na próbie 125 przedsiębiorstw funkcjonujących w sektorze FMCG na polskim rynku. Dobór próby był celowy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
The aim of the article is to specify how Shared Services Centers (SSC), can use talent management practices to retain employees. For this purpose, theoretical studies including contemporary scientific literature as well as empirical studies covering a survey of 249 respondents who were current employees of Shared Service Centers located in the city of Poznań were carried out. The subjective scope of the study has been narrowed down to minimize the risk of interpretational error resulting potentially from differences in the industry context. The author places talent management in the process of employee retention, and then discusses the results of empirical research. He defines the perception of talent management concept by employees, and also indicates statistically significant differences that may affect the shaping of intra-organizational processes.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Umiejętność szybkiego zlokalizowania potencjalnie istotnych osób w organizacji stale nabiera znaczenia. Brokerzy, określani w analizie sieciowej mianem kluczowych graczy, bez wątpienia stanowią osoby, na których stratę żadne przedsiębiorstwo nie chce i w warunkach nieustająco rosnącej konkurencji nie może sobie pozwolić. W organizacjach liczących nierzadko setki, tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy pracowników znalezienie osób pełniących funkcję pośredników tradycyjnymi metodami należy do niemałych wyzwań. W niniejszym artykule zaprezentowano jedno z podejść pozwalających skrócić czas i ograniczyć prawdopodobieństwo wytypowania niewłaściwych osób. Celem artykułu jest analiza problemu identyfikacji potencjalnych brokerów przy wykorzystaniu wizualizacyjnych algorytmów opartych na grafach, a szczególnie zaprezentowanie zmodyfikowanej wersji znanego algorytmu Fruchtermana–Reingolda, który zakłada uwypuklenie położenia potencjalnych brokerów w sieci nieformalnej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Zainteresowanie naukowców, badaczy i przedsiębiorców procesem doskonalenia organizacji oraz wdrażania zmian organizacyjnych w firmach skłoniło nas do zastanowienia się nad znalezieniem wspólnego dla wszystkich forum wymiany myśli, pomysłów, koncepcji. Wieloletnie doświadczenie w wydawaniu Prac Naukowych pt. Zmiana warunkiem sukcesu, jak również analiza potrzeb i zainteresowań czytelników ze świata zarówno nauki, jak i biznesu były podstawą do stworzenia nowego zeszytu – „Management Forum”, wydawanego w ramach Prac Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Mamy nadzieję, że stanie się on platformą wymiany wyników badań oraz wynikających stąd rozważań, dyskusji i polemik w obszarze nauk o zarządzaniu. Pierwszy numer poświęcono tematyce koncepcji doskonałości i doskonalenia organizacji. Jest ona rozumiana nie tyle jako możliwy do osiągnięcia stan idealny, ale jako droga, którą w swej strategii rozwoju i zmian może obrać przedsiębiorstwo. W pierwszej części autorzy podjęli próbę zdefiniowania pojęcia doskonałości w zarządzaniu organizacją. Na poziomie strategicznym organizacji doskonałość została przedstawiona nie tylko jako stan stabilny organizacji, ale przede wszystkim jako proces dynamiczny, do którego należy dążyć, uwzględniając dynamikę otoczenia, przesuwającą perspektywę doskonałości poza horyzont możliwości jej stabilizacji. W podejściu operacyjnym liczby, dane i fakty są podstawą do definiowania celów procesów doskonalących oraz ich pomiaru. Autor stawia tezę, iż metodyczne, ustrukturyzowane podejście do doskonalenia organizacji daje przewagę w stosunku do działań nieustrukturyzowanych, sytuacyjnie lub intuicyjnie krytycznych, wynikających z konieczności podjęcia działań doskonalących w określonym obszarze organizacji. Definiowanie doskonałości na poziomie projektowym stawia przed organizacjami pytanie, czy odpowiednio wysoki poziom doskonałości w zarządzaniu projektami bezpośrednio przekłada się na wysoki poziom jakości obsługi klienta i oferowanych mu produktów. W drugiej części autorzy opisują problem doskonalenia organizacji w kontekście zjawisk kulturowych i procesów psychologicznych w przełamywaniu barier poznawczych i emocjonalnych wśród pracowników. W artykule przyjęto założenie, iż doskonałość organizacji wymaga uznania umowności pojęcia „doskonałość”. W przeciwnym wypadku próby realizacji jakiegokolwiek modelu doskonałości będą rodzić napięcia i powodować trudności w codziennym funkcjonowaniu każdej organizacji. Powinni być tego świadomi przede wszystkim przedstawiciele kadry kierowniczej. Im częściej założenie o doskonałości traktują dosłownie, tym więcej trudności pojawia się w codziennym funkcjonowaniu organizacji. Autor kolejnego artykułu zwraca uwagę na to, jak zachowania obywatelskie przejawiane przez pracowników wpływają na powodzenie procesu ciągłego doskonalenia oraz osiągnięcie przez przedsiębiorstwo oczekiwanego poziomu doskonałości. W ostatnim artykule zaprezentowano mierniki efektywności podnoszenia kompetencji pracowników, dokonano ich krytycznej oceny, jak również zaproponowano ranking najlepszych mierników. Na koniec przedstawiono badania dotyczące stosowania tych mierników przez przedsiębiorstwa działające na polskim rynku.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Tematyka niniejszego numeru „Management Forum” wpisuje się w szeroki nurt dotyczący zmian, doskonalenia i rozwoju mających zapewnić organizacjom sukces – rozumiany również jako utrzymanie przewagi konkurencyjnej – w szybko zmieniającym się, niepewnym otoczeniu. Niestabilność uwarunkowań technologicznych, prawnych czy ekonomicznych zmusza współczesne organizacje do ciągłego ulepszania swoich modeli biznesowych, procesów, struktur czy praktyk zarządzania oraz poszukiwania źródeł nowych rozwiązań i innowacji. Tom otwiera interesujący artykuł poświęcony społecznym i kulturowym aspektom sukcesu organizacji, w którym autor postuluje konieczność szerszego, wielowymiarowego spojrzenia na efektywność przedsiębiorstwa, uwzględniającego godzenie sprzeczności między różnymi kategoriami tego sukcesu, wpływ różnych interesariuszy, a także poszerzającego wymiary efektywności o tzw. efektywność społeczną oraz dobrostan psychologiczny pracowników. Kolejny artykuł poświęcony jest przedsiębiorczości technologicznej jako mechanizmowi rozwoju strategicznego organizacji. Za centralną kategorię konceptu przedsiębiorczości technologicznej autor uznaje szansę technologiczną, przyjmując, że jej eksploracja i eksploatacja stanowią dwie główne składowe procesu przedsiębiorczości technologicznej, leżącej u podstaw rozwoju strategicznego organizacji i uzyskiwania przewagi konkurencyjnej. Źródłem tej przewagi mogą być także – jak przekonuje autorka następnego artykułu – badania uniwersyteckie, z zastrzeżeniem jednak, że musi zostać spełnionych wiele warunków niezbędnych do tego, aby skutecznie finansować badania, a następnie zapewnić upowszechnienie ich wyników wśród zainteresowanych przedsiębiorstw. Celem kolejnego artykułu jest przedstawienie możliwości zastosowania analizy sieci społecznych (Social Network Analysis – SNA) jako metody badawczej umożliwiającej spojrzenie na sieć z perspektywy całościowej, konkretnej grupy przedsiębiorstw lub pojedynczego uczestnika oraz postawienie diagnozy stanowiącej punkt wyjścia do doskonalenia struktury sieci oraz procesów w niej zachodzących, np. wymiany informacji, wiedzy czy towarów. Coraz powszechniejszym sposobem doskonalenia różnych aspektów funkcjonowania organizacji stają się w ostatnich latach tzw. modele dojrzałości, które podpowiadają pewną sprawdzoną drogę postępowania, zwiększającą prawdopodobieństwo sukcesu w zarządzaniu procesami, projektami, wiedzą itd. W kolejnym artykule przedstawiono zarys takiego właśnie modelu dojrzałości, dotyczącego zagadnienia zarządzania ryzykiem reputacji, który może stanowić dla menedżerów swego rodzaju mapę drogową umożliwiającą stopniowe, konsekwentne wdrażanie polityki, procesów i praktyk mających szczególne znaczenie dla kontrolowania ryzyka reputacji. Do modelu dojrzałości odwołuje się również autorka ostatniego artykułu, przedstawiając kluczowe czynniki sukcesu w zarządzaniu projektami w podstawowych jednostkach samorządu terytorialnego w Polsce. Przyjmując założenie o istnieniu związku pomiędzy dojrzałością projektową a doskonałością zarządzania projektami, autorka poddała weryfikacji relacje zawiązujące się pomiędzy specyficznymi praktykami a poziomami dojrzałości projektowej badanych jednostek, co pozwoliło na wyznaczenie tych czynników, które mają istotny wpływ na osiągany organizacji poziom doskonałości w zarządzaniu projektami.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
W zmiennym otoczeniu, w którym jedynym pewnikiem jest zmiana, ciągłe dążenie do doskonałości staje się koniecznością dla organizacji, które chcą się rozwijać, osiągać sukcesy i budować trwałą przewagę konkurencyjną. W dzisiejszych czasach powiedzenie „kto stoi w miejscu, ten się cofa” nabiera nowego znaczenia. Zaniechanie działań na rzecz doskonalenia powoduje radykalne i w wielu wypadkach nieodwracalne straty dla pozycji konkurencyjnej organizacji. Aby temu zapobiec, konieczne są ciągłe działania ukierunkowane na doskonalenie całej organizacji, poszczególnych aspektów jej funkcjonowania oraz na innowacje. Tym zagadnieniom poświęcony jest niniejszy numer „Management Forum”. Jeden z powyższych wątków stał się przedmiotem zainteresowania autorów pierwszego artykułu, którzy zaprezentowali koncepcję zdrowia organizacyjnego. Konstrukt ten został ukazany jako czynnik determinujący i organizujący funkcjonowanie organizacji, z uwzględnieniem wszystkich interesariuszy, a szczególnie pracowników. W artykule autorzy wskazują na istnienie związków pomiędzy pięcioma wymiarami zdrowia organizacyjnego, tj.: elastycznością, odmłodzeniem, egzekwowaniem, komplementarnością i uzupełnianiem. Zaangażowanie pracowników to kluczowy element w drodze do doskonałości. Istotną rolę w kształtowaniu zaangażowania pracowników odgrywa sfera emocji, ponieważ to ona decyduje o akceptacji działań, co z kolei jest konieczne do wykorzystania potencjału logicznego myślenia. Autor drugiego artykułu wskazuje, że doskonałość to zgodność w różnorodności, którą stanowią zachowania i decyzje pracowników organizacji. Zagadnienie zaangażowania pracowników zainspirowało autorkę trzeciego artykułu do przeanalizowania roli bezpośredniej partycypacji pracowniczej w procesach doskonalenia przedsiębiorstw. Na podstawie dwóch badań z lat 2003-2005 oraz z roku 2013 autorka analizowała zmiany form partycypacji pracowniczej i sformułowała pogląd, że zmiany te wynikają z rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. Doskonałość z perspektywy konkretnego obszaru działań może jawić się nie tylko jako szansa, ale również jako zagrożenie. Autorka kolejnego z prezentowanych artykułów przedstawiła zagadnienie doskonałości w negocjacjach. Artykuł zawiera prezentację koncepcji dotyczących pożądanego profilu cech i umiejętności negocjatorów oraz wyniki badań, które wskazują, że doskonałość w negocjacjach może być zagrożeniem dla pozytywnego wyniku negocjacji. Problematyka zmian organizacyjnych oraz postaw przedsiębiorców wobec zmian była inspiracją dla autorki piątego artykułu, która prezentuje wyniki badań ukazujących związek pomiędzy optymizmem przedsiębiorcy a akceptacją sytuacji zmian w organizacji i otwartością na ich wdrażanie. Przy wykorzystaniu analizy statystycznej autorka wskazała na istnienie istotnych korelacji pomiędzy poziomem komponentów postawy wobec zmian a poziomem optymizmu przedsiębiorcy. Innowacje jawią się jako krytycznie istotny aspekt funkcjonowania współczesnego przedsiębiorstwa. Wartościowe naukowo są nie tylko rozważania o koncepcji innowacyjności, ale również ukazywanie dobrych praktyk we wdrażaniu innowacji. Autorzy ostatniego z prezentowanych artykułów przeanalizowali wprowadzenie unikatowej usługi serwisowej w firmie Seco/Warwick Europe SA. Opis wdrożenia nowej usługi, wskazania dotyczące odpowiedzi na przyszłe potrzeby klienta oraz obszerna charakterystyka funkcjonalności wprowadzanego rozwiązania stanowią połączenie teorii i praktyki w zakresie rozwoju i innowacji.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka składa się z trzech rozdziałów, z których pierwszy jest przeglądem wiedzy zastanej. Ukazano w nim genezę pojęcia „wsparcie społeczne” i różnorodne spojrzenia na to, co jest jego istotą dla przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych. W tym samym rozdziale opisano problemy pojawiające się na wczesnych etapach rodzicielstwa – od poczęcia dziecka, poprzez prawidłowo rozwijającą się ciążę, aż do porodu. Podjęto kwestie takie jak: obawy ciężarnej kobiety o zdrowie własne i rozwijającego się płodu, lęk przed porodem oraz przeciążenie obowiązkami po urodzeniu dziecka. Uwagę poświęcono również przeżyciom mężczyzny, który oczekując na potomka, także doświadcza lęku, emocjonalnej labilności i bywa niepewny, czy podoła roli ojca. Po opisaniu rodzicielskich dylematów związanych z ciążą o prawidłowym przebiegu, pochylono się nad sytuacją rodziców, u których dziecka rozpoznano wadę letalną. W dalszej części opracowania scharakteryzowano możliwości wsparcia rodziców w okresie prenatalnym i perinatalnym udzielanego przez różne podmioty: w pierwszej kolejności przez współmałżonka/partnera i innych członków grupy rodzinnej, następnie przez personel medyczny, szkołę rodzenia oraz inne osoby i instytucje, niekiedy komercyjne. Odnosząc się do rodziców dzieci z wadą letalną, rozszerzono katalog potencjalnych źródeł wsparcia między innymi o hospicjum perinatalne oraz możliwości, jakie stwarza Internet.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Czwarty już tom pt. Przestrzeń i odmienność – pasje i zaangażowanie młodych pedagogów specjalnych prezentuje głownie (choć nie tylko) osiągnięcia studentów kierunku oligofrenopedagogika, rozwijających się pod opieką pracowników prowadzących działalność naukową i praktyczną w obrębie pedagogiki specjalnej oraz inkluzji społecznej i edukacyjnej. Pod kierunkiem prof. zw. dr. hab. Zenona Gajdzicy zespół ten od lat prowadzi w kraju i poza jego granicami badania naukowe na temat społecznych i kulturowych uwarunkowań edukacji i socjalizacji uczniów z upośledzeniem umysłowym3. Koncentruje się głownie na: postawach społecznych wobec osób niepełnosprawnych (w tym upośledzonych umysłowo); instytucjach wspierających edukację i socjalizację osób niepełnosprawnych; kształceniu, wychowaniu, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; socjalizacji osób niepełnosprawnych; modelach i koncepcjach edukacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych w wybranych krajach europejskich. W czwartym tomie „Cieszyńskiego Naukowego Forum Studenckiego” poza tekstami studentów znalazły się też wypowiedzi pracowników naukowych, doktorantów, członków Koła Naukowego Pedagogów UŚ. Redaktorem tomu jest mgr Anna Wojtas‐Rduch pełniąca także funkcję kierownika Choru „Niemego” działającego na Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji. (fragment przedmowy)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej